Alt blir bedre når Tore Sagen kjefter

Den siste uken har jeg fått fem påminnelser fra venner om at jeg har en blogg og hva har jeg liksom tenkt å gjøre med det? Godt spørsmål. Jeg stiller derfor noen tilfeldige spørsmål til meg selv, som jeg tilfeldigvis har noen greie svar på.

Hva har skjedd siden sist?

Jeg har vært i den store eksamensboblen. Befinner meg for så vidt inne i den fortsatt. Hadde muntlig eksamen i moderne estetisk teori denne uken. Måtte snakke om avantgardens originalitet, hva Slavoj Žižek sier om hendelser på tre nivåer, Walter Benjamins historiefilosofiske teser og hva jeg mente var problematisk med kunst og originalitet. Ta kontakt hvis du vil ha dette utdypet.

Hvilke podcaster har du hørt på i det siste?

Ah, så kult at jeg stilte det spørsmålet, for jeg har hørt masse på podcast i det siste.

  • Dustene. Hasse Hope, Magnus Devold og Fanny Vaager = morsomme og kule folk. De har diverse gjester – enten ekte gjester eller tullegjester som de finner på selv. Har begynt å le høyt på trikken når jeg har hørt på de her.
  • Sammen om skammen. Tre kule jenter på ca. 20 som diskuterer SKAM-episodene.
  • Bra damer. Guri Solberg som intervjuer damer som hun synes er bra. Ganske behagelig bakgrunnsprat til frokosten.
  • 20 spørsmål. Fordi jeg egentlig er 60 år inni meg. Nei da, men i disse eksamenstider søker jeg alt som er koselig og ufarlig.
  • Gamle Radioresepsjonen-sendinger. Jeg har vært fast RR-lytter i kun to år, så jeg har fremdeles en del uhørte sendinger fra 2010 og sånn. I sommer skal jeg og Bjarte til Kroatia. Ikke sammen sammen, men jeg satser på å se ham der. Så ham da vi var der for to år siden, så det er på tide at vi møtes igjen.

Har du noen tips til medstudenter som sliter med eksamensnerver?

Jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare på det spørsmålet, for jeg sliter mye med eksamensnerver selv. Men jeg satte tilfeldigvis på en gammel RR-sending kvelden før eksamen, og da snakket Tore Sagen med sint stemme om at vi nordmenn må skjerpe oss, for de fleste av våre problemer er så idiotisk små. Han kjeftet og brølte, og jeg følte han kjeftet og brølte på meg, og det hjalp litt. Så det kan anbefales.

tore-sagen

Foto: NRK

Har du hatt noen hyggelige samtaler med fremmede den siste uken?

Ja, det har jeg faktisk.

  • På fredag var det full stans på t-banen, så vognen rørte seg ikke de 20 minuttene jeg satt der. De fleste andre gikk da de innså at dette ville ta lang tid, men jeg ble sittende igjen fordi jeg visste det pøsregnet ute. I tillegg ville jeg utsette eksamenslesingen så lenge som mulig. En stund var det kun jeg og en eldre mann som satt i vognen, og etter hvert kom han bort og satt seg ved siden av meg. Han sa han syntes det var så synd at alle hele tiden har det så travelt og stresser, så han var glad for å se at jeg ikke stresset, men heller satt rolig og var til stede i øyeblikket. Så pratet vi litt om hvor synd det er at folk ikke er til stede i livene sine, men heller sitter og stirrer ned på en skjerm.
  • For noen dager siden ringte en telefonselger. For en stund siden hadde jeg Morgenbladet gratis på nett i tre uker, så nå ville hun gi meg et sykt bra tilbud på fast abonnement. Jeg forklarte at jeg var en student med lite penger, noe som førte til at samtalen plutselig handlet om det å være student i 2016. Vi snakket om hvor dyrt alt var, at det er kjipt med eksamen i mai nå som det er så fint vær, og at Morgenbladet faktisk er en bra avis, til tross for at den koster litt. Etter noen minutter med småprat måtte hun fortsette arbeidet, men det var hyggelig så lenge det varte.

Det var det jeg hadde på hjertet for denne gang. Nå skal jeg inn i boblen igjen. Hej då.

2 thoughts on “Alt blir bedre når Tore Sagen kjefter

Leave a Reply

