Mine seks beste tips til studenter som vil spare penger

Kanskje noen tenker at jeg – som aldri har laget budsjett, har dyr husleie og som kjøper dyre knekkebrød når planen egentlig var å kjøpe den billigste pakken – ikke er den beste til å gi økonomitips, men dere kan ta dere en (dyr) bolle (fra Åpent Bakeri).

  1. Hvis det deles ut gratis ørepropper på konsert: Prøv å få tak i flere, sånn at du sakte men sikkert kan bygge deg opp et lager. Her er mitt lager:

image1 (4)

Jeg glemmer alltid å ta med ørepropper fra lageret mitt på konsert, men poenget er at jeg i alle fall har skaffet meg gratis ørepropper.

2. Hvis du har HBO eller Netflix: Se så mye på TV-serier som du klarer. Da koster hver episode mindre, sånn tenker i alle fall jeg. Det gjelder å utnytte det man betaler for så godt som mulig.

3. Husk å notere ned når studentposene blir delt ut på ditt studiested, eller så kan du alliere deg med en venn som kan tipse deg (hei, Ingrid). Neste steg er å sikre seg så mange poser som mulig. De siste årene har jeg klart å skaffe meg to, men målet i år er tre. Gå forbi ulike tider på dagen, ta på deg en parykk, vær kreativ. Innholdet pleier å være ganske kjipt og har sikkert en samlet verdi på omtrent 30 kr, men hvem bryr seg?

4. Ta en klype på nesen når du er ute og går, slik at du ikke blir fristet av bakerier, kebabsjapper, kaffebarer osv.

5. Finn deg et studie der du blir mett på kunnskap, så slipper du å kjøpe så mye mat. Læring foran næring.

6. Ikke se på Luksusfellen eller les artikler skrevet av DNB-folk som forteller deg om budsjetter, forsikringer, BSU, renter, sparing og hvor lurt det er med kaffe på termos. Man føler seg som verdens mest uansvarlige menneske etterpå, og uansett, hva vet vel de om å leve selve livet?

Leave a Reply

